czwartek, 21 czerwiec 2018 08:58

Internet światłowodowy – na czym to polega?

rolteks201804

Według raportu firmy doradczej Deloitte „Tech Trends 2017. The kinetic enterprise” z Internetu w Polsce korzysta aktywnie 25,71 mln osób. Surfując po sieci, spędzamy przed komputerem średnio 4,4 godziny, a do tego jeszcze 1,3 godziny poświęcamy na przeglądanie stron na urządzeniach mobilnych. W jaki sposób się łączymy z Internetem, czym jest internet światłowodowy i jak bardzo jest popularny w Polsce?

Jak Polacy łączą się Internetem?

Polacy w dalszym ciągu korzystają przede wszystkim z internetu stacjonarnego – tak wyglądają wyniki badania zrealizowanego w listopadzie 2017 roku i opublikowanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Dokładnie 70,2 proc. osób korzysta z Internetu stacjonarnie, 25,5 proc. wykorzystuje internet mobilny, a 49,8 proc. internet mobilny w telefonie. Z roku na rok coraz więcej użytkowników korzysta z Internetu przy użyciu smartfonów – maleje tym samym udział osób, które przeglądają sieć z wykorzystaniem komputera.

Internet światłowodowy – o co chodzi?

Popularny światłowód bierze swoją nazwę od wykorzystywanych w tej technologii bardzo cienkich szklanych włókien, które przewodzą impulsy światła. Światłowód to po prostu medium transmisyjne wykorzystujące do transmisji danych włókno szklane. Co to daje użytkownikowi? Otóż pomiędzy dostawcą i domem osoby korzystającej z tej usługi nie ma żadnych urządzeń pośredniczących. Do domu doprowadzana jest końcówka światłowodu, a dzięki temu, że na drodze połączenia nie pojawiają się żadne urządzenia, na jakość połączenia nie mają wpływu warunki pogodowe. Oczywiście jeśli użytkownik chce podzielić internet i kabel światłowodu zostanie doprowadzony do routera, to wtedy bardzo prawdopodobne, że prędkość Internetu będzie niższa niż zakładana. W tym wypadku wiele zależy po prostu od parametrów wspomnianego routera – sprzęt należy dobrać tak, żeby możliwe było uzyskanie jak najlepszych osiągów.

Światłowód w Polsce – to dopiero początek

Internet światłowodowy w Polsce to jak na razie „rzadkość”. Z danych firmy badawczej IDate wynika, że korzysta z niego zaledwie 3,9 proc. gospodarstw domowych w naszym kraju, tymczasem unijna średnia wynosi 13,9 proc. Tym samym znajdujemy się dopiero w trzeciej dziesiątce europejskiego zestawienia. Co ciekawe – to nie kraje Europy Zachodniej są liderami pod względem rozwoju sieci światłowodów. Trio państw, które mogą się poszczycić najlepszym wynikiem pod tym względem, to Łotwa, Szwecja i Litwa.

Internet światłowodowy w Polsce – czego się spodziewać?

Oferty internetu światłowodowego w Polsce są oczywiście nieustannie rozwijane – z roku na rok coraz więcej gospodarstw ma do niego dostęp. Firmy oferują jednocześnie coraz wyższą prędkość. Np. internet światłowodowy UPC (jednego z najpopularniejszych dostawców internetu, telefonii i telewizji) to 79,99 zł (opcja bez zobowiązań) w pakiecie za:

  • prędkość do 250 MB/s,
  • brak limitów.

To prędkość sugerowana do korzystania z wielu urządzeń. Oczywiście firma oferuje również tańsze pakiety, z niższą prędkością, odpowiednią dla mniejszej liczby użytkowników. Przy tak szybkim łączu możemy pobrać w ciągu kilku minut film, którego wielkość to np. 4 GB. Pamiętajmy jednak, że światłowód to nie tylko dostęp do Internetu – to również możliwość korzystania z szeregu usług dodatkowych, takich jak telewizja i telefon stacjonarny, opcja multiroom i inne.

Światłowody w Polsce dalej rozwijane!

Chociaż jak na razie nie mamy się czym chwalić, jeśli mowa o zasięgu internetu światłowodowego, to jednak należy powiedzieć, że technologia ta jest w Polsce dynamicznie rozwijana. Ze wspomnianego badania IDate wynika, że odsetek gospodarstw domowych, które korzystają z internetu światłowodowego, zwiększył się w 2017 roku w stosunku do roku 2016 o 400 proc. Jednak w dalszym ciągu wynik jest słabszy niż w przypadku 28 krajów Unii Europejskiej. Co ciekawe, za Polską plasują się Niemcy czy Austria. Firmy telekomunikacyjne w Polsce wciąż inwestują w światłowody i w kolejnych latach możemy się spodziewać coraz lepszej dostępności usługi i coraz wyższej prędkości, jaka będzie możliwa do osiągnięcia.

 

(ARTYKUŁ SPONSOROWANY)